Holtig, de nem mindegy, hogy milyen módon!
Ezek a szokások a tanulás tárgyától függetlenül megnövelik a tanulás hatékonyságát, mind a megtanulás, mind a beszámolás időszakában.
49. szokás: Először gyorsan olvasd át, aztán ismét a részletekért
Természetes törekvésünk, hogy egy elolvasással a lehető legtöbb részletet jegyezzük meg. Ez sajnos nem mindig sikerül.
A legjobb, ha két vagy három fázisra bontjuk a bonyolult anyag elsajátítását. Egy gyors első átolvasás közben ne stresszeljük magunkat azzal, hogy mennyit sikerül megjegyezni. A második elolvasásnál húzzuk alá a fontosabb részeket, mondjuk ki hangosan az idegen szavakat. Ha szükséges, akkor egy harmadik kört is tartsunk.
50. szokás: Jegyzetelj!
Ha új ismerettel találkozol, jegyzetelj. Írd le a fontosabb szavakat, azokat a hivatkozásokat, amik könnyebbé tehetik az anyag elsajátítását.
51. szokás: Taníts valaki mást.
Tanuláskor a lehető legjobb, ha egymást tanítjuk. Keress valakit, aki gyengébb az adott tantárgyból és legyél a nemhivatalos segítője. Ha nem találsz ilyet, akkor a partnerednek vagy a szobatársadnak mond el az összes tanult anyagot.
52. szokás: tanulj hangosan
Elhiszed vagy nem, a saját hangod hallása is segít az új információ megjegyzésében. Az idegen szavak tanulásakor rögzítsd a felmondott szavakat, majd később - akár többször is - játszd vissza.
53. szokás: Használj vizuális segítséget!
Sokan vizuálisak vagyunk. Egy képletet, mint képet jegyzünk meg.
Kis kártyákra készítsünk vizuális segítséget: például idegen szavak tanulásához képeket rendelhetünk, amelyek segítenek a szavakat felidézni.
54. szokás: Használj sokkoló ingereket!
Úgy néz ki, hogy semmiképpen nem tudod megjegyezni ezt az anyag részt? Használj sokkoló ingereket - például mártsd bele a kezed egy tál hideg vízbe - és az inger stimulálni fogja az emlékezetedet, amint ezt a kutatások igazolták.
55. szokás: Rágjál rágógumit!
A tanárok nem szeretik, ha z órájukon rágóznak, mert nem szeretik viszontlátni a rágót az asztal alján, meg a földön. A kutatások azt mutatják, hogy a rágózás segít gyorsabban tanulni és jobban teljesíteni a felmérésekkor.
Lehetőleg mentolos ízű legyen - ez tiszta és fókuszált érzést ad!
56. szokás: Szerepelj az osztályban, még ha kellemetlen is
Mindenkiben benne van rejtőzködés ösztöne: elbújni és nem is látszani az osztályban. Ez nehezíti a tanulást.
Legyél aktív, jelentkezz, kérdezz, vállalj önkéntes feladatokat.
Nem osztályban tanulsz? Keress valakit, aki ért hozzá és tedd fel a kérdéseidet, kérj segítséget. Mutasd meg, hogy te ezt meg fogod tanulni!
Jó tanulást, jó pihenést.
A következő alkalommal befejezzük a tanulási szokásokat.